|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه در حضور مشاور وزیر نیرو:

2000 هزار هکتار برنج کاری در استان ضربه مهلکی بر مدیریت آب و عامل تعویق در برنامه های سازگاری با کم آبی است.

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمانشاه در نشستی که با حضور مهندس علی اصغر میرزایی مشاور وزیر نیرو در پیگیری های ویژه، حاتمی رییس سازمان جهاد کشاورزی و هیئت همراه، دارابی مدیرکل سازمان صنعت ، معدن و تجارت، افضلی مدیرکل شیلات، مشاورین و معاونین شرکت، مدیران امور منابع آب شهرستانهای تابعه و جمعی از مدیران و کارشناسان شرکت برگزار گردید.

درویشی مدیرعامل شرکت زیرساخت توسعه استان کرمانشاه را آب و خاک و سرمایه گذاری در صنایع وابسته به آنها دانست. وی ضمن خوش آمد به مهندس میرزایی و مدعوین حضور مدیران کاربلد و تاثیرگذار همچون مهندس میرزایی را غنیمتی دانست که می توان با الهام از تجارب گرانسنگ ایشان به برنامه ریزی های متعالی دست یافت. درویشی با اذعان به اهمیت برنامه ریزی های کلان در حوزه آب، استفاده از تجارب فرهیختگان این عرصه و مساعی مدیران درون استانی را عاملی برای تسهیل اجرای برنامه های توسعه ای در استان دانست

درویشی هدف از این نشست را بررسی موضوعات مهمی دانست که می تواند برنامه های آتی استان را تحت تاثیر خود قرار دهد. وی موضوعاتی همچون بارندگی سال گذشته و وضعیت کلی منابع آب استان، آخرین وضعیت  تخصیص برنامه پنجم و ششم، مباحث سرمایه گذاری را از اهم موضوعات مورد بحث دانست. درویشی رویکرد اخیر شرکت به ویژه در سال گذشته را معطوف به حوزه سرمایه گذاری دانست که عمدتاً حول موضوع سرمایه گذاری و اشتغال در حوزه آب ویا تامین آب می چرخد. درویشی با بیان این که اگر استان بخواهد مسیر درست اقتصادی و سرمایه گذاری را دنبال نماید باید نگاه ویژه ای به حوزه آب، خاک و کشاورزی و صنایع وابسته به آنها داشته باشد تعامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه در این حوزه ها با همکاران جهادکشاورزی، صنعت و شیلات را بسیار خوب ارزیابی کرد و خاطرنشان ساخت باید با مساعی بین بخشی بتوان برنامه های استان را بر پایه برنامه پنجم و ششم که قرار است ابلاغ گردد، هماهنگ ساخت.

درویشی تعامل بین سازمانی را عاملی برای رفع کمبودها و خواستهای متقابل دانست که می توان با برنامه های مبتنی بر یک رویکرد اشتراکی و جامع محدودیت منابع آب را با برنامه های آتی هماهنگ ساخت. وی با اشاره به پاسخ دهی مناسب به انتظارات تامین آب، از لزوم استانداردسازی در این بخش و پاسخگویی متقابل سخن گفت.

درویشی با بیان اهمیت تجدیدنظر در ایجاد صنایع آب بر در نواحی که محدودیت منابع وجود دارد، بر همسویی بخش کشاورزی، صنعت و شیلات با بخش آب استان برای رفع کمبودها تاکید داشت. وی اظهار داشت تخصیص های بلا استفاده و بلوکه شده در بخش صنعت باید بروز شده و در چرخه استفاده قرار گیرد خواهان بحث و بررسی های کارشناسی بیشتر شد. وی اذعان داشت در حوزه کشاورزی درخواست های منطقی وجود دارد که استان و مردم از آن مغفول شده اند که باید در روند برنامه ها وارد شود، درویشی با اشاره به 9500 هکتار از اراضی ناب منطقه گرمسیری از آن به عنوان به بخش های جامانده ای از مسیر انتقال آب سامانه گرمسیری یاد کرد و خاطرنشان ساخت در حال حاضر این موضوع در دست بررسی است تا بتوان با استفاده از تخصیص موجود، حداقل بخشی از این اراضی را آبیاری نمود. وی این مهم را خواسته تعداد کثیری از مردم محلی دانست و آن را تقاضای به حقی دانست که باید چاره جویی گردد.

درویشی در ادامه سخنان خود با اشاره به بارندگی های خوب امسال از فریب اطلاعات در اذهان عمومی به عنوان آفتی برای مدیریت منابع آب یاد کرد و تاکید کرد علیرغم تلاشهای صورت گرفته برای در اختیار گذاشتن و انتشار اطلاعات واقعی و مرتبط با سیلابهای اخیر، متاسفانه خیلی ها که معیشت و زندگی اشان با آب و کشاورزی گره خورده بود نخواستند بپذیرند و سوء برداشت هایی شد که منجر به اخلال در برنامه های سازگاری با کم آبی گردید. وی با اشاره به این سوتفاهم که "سیلاب آب فراوانی آورده و بروید و خسارت هائی را که سیلاب زده است از محل آب سیلاب جبران کنید" سخنان مدیران را توصیه ای دانست که بتوان با تمسک به قوانین و مقررات و همکاری شرکت آب منطقه ای بخشی از خسارات را جبران نمود، آن هم در اراضی خسارت دیده نه در همه اراضی. درویشی اذعان داشت در هیچ یک از نشست های مسئولین استانی گفته نشده است چاه غیر مجاز  حفاری شود، اضافه برداشت صورت گیرد و الگوی کشت نادیده گرفته شود. وی با اشاره به بیش از 2000 هزار هکتار برنج کاری در استان کرمانشاه آن را ضربه مهلکی بر مدیریت آب در استان دانست که بیشتر مولود یک حادثه و یک سوتفاهم از پر آبی ناشی از سیلاب است.

درویشی با اشاره به مذاکراتی که بین وی و همکاران جهاد کشاورزی انجام شده است ضمن تاکید بر ارتباط خوبی که با مهندس حاتمی رییس جهادکشاورزی وجود دارد ایشان را نیز کاملاً مخالف رویه برنج کاری و سوء تعابیر از پرآبی دانست. وی با بیان این که در هر هکتارکشت برنج  بیش از 22 هزار متر مکعب آب برداشت می شود که نزدیک به 1200 هکتار از این اراضی در شرق استان کرمانشاه متمرکز است و آب سطحی کفایت نمی کند اظهار داشت استفاده از آب زیرزمینی برای ادامه آبیاری برنج مصادیق بارز برداشت بی رویه از منابع زیرزمینی و عین اضافه برداشت غیرمجاز است که قطعا پیامدهای فاجعه باری برای آبخوانها را به دنبال خواهد داشت. درویشی در ادامه سخنان خود، با بیان این که ما به دنبال موضع انفعالی در استان نیستیم با اذعان به کنشگری مجموعه تحت مدیریتش بر این نکته تاکید کرد که ما مسئول توزیع آب نیستیم بلکه مسئول مدیریت منابع آب بوده و این نکته بسیار مهمی است که همه دستگاههای مرتبط باید با استفاده از همه ظرفیتهای موجود در منابع آب تا جایی که باعث آسیب رساندن و خسارت به منابع آب نگردد برنامه های توسعه ای را در پیش بگیرند. وی مدیریت و اقتصادی کردن طرحها و برنامه ها را گامی بلند به سوی مدیریت منابع آب دانست که می تواند دستیابی به اهداف عالیه استان که همان اشتغال و توسعه سرمایه گذاری است را تسهیل نماید.

کد خبر: 2118
  تاریخ خبر : 1398/05/23
  آخرین به‌روزرسانی : 1398/05/24
 مدیر سایت
 601
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 60
  • بیشترین بازدید همزمان : 570
  • بازدید امروز : 2,147
  • بازدید دیروز : 21,600
  • کل بازدید : 14,202,336
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/06 15:04:22
  • شناسه IP شما : 3.135.205.146

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : بلوار زن - ضلع غربی پالایشگاه نفت
  • کدپستی : 99669 - 67147
  • تلفن : 0833837135 08338374145
  • فاکس : 08338370203
  • پست الکترونیکی : kermanshah[at]kshrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 08338374149