|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

در دهه فجر چهل و سومین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی :

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای کرمانشاه به تشریح دستاوردهای صنعت آب پس از انقلاب اسلامی توسط وزارت نیرو در استان پرداخت .

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمانشاه، در سومین روز از ایام الله دهه مبارک فجر، شهلایی مدیر عامل، در دیدار با مردم در مسجد صباغ به تشریح اقدامات انجام شده و دستاوردهای وزارت نیرو پس از پیروزی انقلاب در حوزه آب در استان کرمانشاه پرداخت .

شهلایی پس از اقامه نماز مغرب و عشاء در این مسجد، ضمن تبریک ایام الله دهه مبارک فجر و ولادت امام محمد باقر ( ع )، با اشاره به اهمیت آب در توسعه اقتصادی کشور، به تشریح  وضعیت منابع آبی در استان پرداخت و گفت: قبل از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی هیچ سد و تاسیسات آبی مهمی در استان کرمانشاه وجود نداشت و هر آنچه در حال حاضر وجود دارد به برکت پیروزی انقلاب و اراده خود باوری و خود اتکائی است و این مهم به دست کارشناسان و متخصصین داخلی کشور محقق گردیده است .

 ایشان در خصوص ساخت سدها در کشور با بیان این موضوع که از مرحله مطالعه، طراحی و اجراء یک سازه عظیم به نام سد، همه توسط فرزندان همین نظام صورت می پذیرد و به بهره برداری میرسد افزود: ساخت یک سد با هزاران مولفه و پیچیدگی مهندسی  به دست توانمند کارشناسان این مرز بوم انجام میگردد و در حال حاضر کشور ایران اسلامی جز 5 کشور دنیا در سد سازی میباشد.

وی با توضیح اینکه در حال حاضر 12 سد مخزنی در استان کرمانشاه مورد بهره برداری قرار گرفته است گفت : تامین آب شرب بلند مدت شهرها، تامین آب کشاورزی و اراضی مزروعی، تامین آب صنعت و تامین آب زیست محیطی از اهداف کلان و بلند مدت وزارت نیرو در استان میباشد .

مدیر عامل شرکت ، از دیگر مزایای ساخت سدها در استان به کنترل و مهار سیلاب و توسعه اراضی مزروعی از دیم به آبی اشاره و افزود: پس از پیروزی انقلاب و در حال حاضر اراضی دیم که به آبی تبدیل شده است حدود 200 هزار هکتار میباشد و با توجه به این سطح کشت میتوان به توسعه استان در بخش کشاورزی و تولید ثروت و ایجاد اشتغال اشاره داشت .

شهلایی مدیر عامل شرکت، به ساخت سد گاوشان، که پروژه ای بزرگ با ابعاد فنی خاص خود میباشد اشاره و افزود : بخشی از آب این سد تامین کننده آب شرب شهر کرمانشاه میباشد که طول مسیر خط انتقال آب آن از محل این سد تا محل تصفیه خانه غدیر، نزدیک به 93 کیلومتر میباشد و این پروژه عظیم که اجرای آن از سیاست های کلان وزارت نیرو در تامین آب شرب ، کشاورزی و صنعت استان بوده است قریب به 4200 میلیارد تومان ارزش اقتصادی ساخت این پروژه است.

ایشان همچنین به هدیه دیگری در حوزه آب از سوی نظام جمهوری اسلامی و وزارت نیرو به مردم استان اشاره و به توصیف طرح بزرگ گرمسیری پرداخت و گفت: این طرح علاوه بر استان کرمانشاه در حوزه سرزمینی ایلام نیز توسعه بخش کشاورزی را بدنبال داشته است .

مدیر عامل شرکت در ادامه مباحث خود به وضعیت بارش ها اشاره و گفت: متوسط بارش در استان دو برابر میزان متوسط بارش در کشور است و حدود 485 میلیمتر میباشد، لیکن متاسفانه در چند سال گذشته بدلیل کاهش نزولات آسمانی شاهد خشکسالی در سطح استان میباشیم و با توجه به مقایسه آمارهای بارشی نسبت به مدت مشابه 17 درصد  و نسبت به دوره بلند مدت 30 درصد کاهش وجود دارد .

شهلایی ، با اشاره به کاهش نزولات آسمانی وضعیت منابع آبی استان را نامناسب توصیف و افزود:

خیلی از دشت های استان ممنوعه شده اند و علت ممنوع شدن این دشت ها ناشی از عدم تعادل ورودی و خروجی آب به آبخوان ها است. شهلایی با توضیح اینکه با توجه به مقایسه حجم پائین بارش ها با میزان برداشت های بی رویه از دشت ها شاهد افت سطح آب میباشیم افزود: بدلیل این تناقض سطح آب زیرزمینی پایین رفته است و چنانچه این چرخه تغذیه و تخلیه متعادل نگردد و برای رفع مشکل چاره اندیشی نشود عملا به سمت مرگ این دشت ها پیش خواهیم رفت .

ایشان، با توصیه به کشاورزان گفت: کاهش سطح آب در اکثریت چاههای کشاورزی بوقوع پبوسته است و این امر برای این عزیزان بیشتر قابل لمس و درک میباشد.  

شهلایی، با اشاره به وجود 23 محدوده مطالعاتی در سطح استان افزود: در این 23 محدوده مطالعاتی 18 دشت وجود دارند که از این تعداد 16 دشت ممنوعه  و دو دشت ممنوعه بحرانی و یا به عبارتی فراتر از خط قرمز میباشند .

مدیر عامل شرکت، با توضیح اینکه روند برداشت های نامتعارف از دشت ها بگونه ای است که فرو نشست دشت ها دور از انتظار نیست افزود : متاسفانه این برداشت ها و این فرو نشست ها در صورت وقوع، کیفیت آب را نیز دچار مشکل مینمایند و باید به این موضوع مهم توجه داشت که آب تنها یک  بحث صرفا اقتصادی نیست و مباحث اجتماعی، سیاسی و حتی امنیتی نیز در آن نهفته است.

وی با تاکید و توصیه جدی در خصوص مراقبت از این مایه ارزشمند ادامه داد: باید همه مراقب باشیم ، هم مسئولین امر در تدوین سیاست های حوزه آب  و هم بهره برداران .

ایشان، با اشاره به اینکه دغدغه آب بیشتر در بخش کشاورزی است و عمده مصرف آن در این حوزه گفت : حدود 90 درصد مصرف آب در بخش کشاورزی است .

مدیر عامل شرکت، با اشاره به این نکته که علاوه بر مصرف بالای آب در این حوزه و اتلاف آن، متاسفانه از دیگر عواملی که باعث ایجاد شرایط نامناسب آبی در استان شده است کشت برنج خصوصا در شرق استان است افزود: این محصول بسیار پر آب بر هیچگونه تطبیقی با شرایط آب و هوائی و منابع آبی استان ندارد و باید در استانهایی کشت گردد که بخش عمده آب آن از طریق باران تامین میشود نه در استان ما که آب مورد لزوم از طریق چاه و بصورت نامتعارف استحصال میگردد .

 ایشان، برداشت های بی رویه و غیر مجاز را باعث لطمات جبران ناپذیر به سفره های آب زیرزمینی و آبخوان ها توصیف و گفت: بدلیل همین برداشت های بی حد و حساب و خارج از ضوابط شرایط در دشت های استان روز به روز وخیم تر میگردد .

مدیر عامل شرکت به تصرف حریم و بستر رودخانه ها نیز اشاره داشت و در توضیح آن گفت: متاسفانه عده ای سودجود نسبت به تصرف در حریم و حتی بدتر از آن نسبت به تصرف در بستر رودخانه اقدام مینمایند که وقتی شاهد سیلاب در استان هستیم همین سازه های غیر مجاز ساخته شده در مسیر سیل تخریب میشوند و ضرر و زیان های مالی وجانی بوجود میاوردند که در واقع خود این افراد مسئول عواقب و اعمال خلاف خود هستند .

ایشان در ادامه سخنان خود با تقدیر از مرجع محترم عالی قضایی استان و همکارانشان در همراهی با شرکت متبوع در زمینه برخورد با متخلفین حوزه آب افزود : علاوه بر برخوردهای قانونی باید بسترهای فرهنگی نیز ایجاد و با اطلاع رسانی و بیان حقایق در خصوص وضعیت منابع آبی در استان و توضیح شرایط به مردم اجازه ندهیم فرد یا افرادی فرصت و جرات تخلف را داشته باشند و باید بگونه ای باشد که خود مردم با افراد متخلف برخورد قانونی کنند .

وی در پایان سخنان خود از زحمات شرکت آب و فاضلاب استان در ایجاد تامین آب پایدار برای هم استانی خود تقدیر نمود و افزود انجام و تکمیل پروژه های باقیمانده و تحقق همه اهداف مورد نظر در سال آتی نیازمند تامین اعتبارات مورد لزوم در کنار استفاده صحیح و اصولی آب در بخش کشاورزی و صرفه جوئی در مصرف آب شرب میباشد و در حال حاضر هر دو شرکت آب منطقه ای و آبفای استان با مشارکت ، همسوئی و همدلی درصدد  رفع مشکل آب استان میباشند .

در پایان این مراسم سوالاتی در خصوص مباحث آب بین حاضرین مطرح و به ده نفر به قید قرعه کارت هدیه ای تقدیم گردید.  

 

کد خبر: 2587
  تاریخ خبر : 1400/11/16
  آخرین به‌روزرسانی : 1400/11/16
 مدیر سایت
 2510
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 69
  • بیشترین بازدید همزمان : 570
  • بازدید امروز : 123
  • بازدید دیروز : 8,229
  • کل بازدید : 14,225,384
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/08 13:54:00
  • شناسه IP شما : 18.221.187.121

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : بلوار زن - ضلع غربی پالایشگاه نفت
  • کدپستی : 99669 - 67147
  • تلفن : 0833837135 08338374145
  • فاکس : 08338370203
  • پست الکترونیکی : kermanshah[at]kshrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 08338374149