|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

دومین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان به ریاست مهندس بازوند، استاندار و با حضور ریاست حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب کشور برگزار گردید

به گزارش روابط عمومی شرکت آب منطقه ای کرمانشاه ، روز گذشته ( دوازدهم خرداد ماه ) دومین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان ( کارگروه سازگاری با کم آبی ) به ریاست مهندس بازوند ، استاندار محترم ، و با حضور رجائی ریاست حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب کشور، شهلائی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای و اعضاء کارگروه در محل سالن شهدای دولت در استانداری کرمانشاه برگزار گردید .

در ابتداء این جلسه شهلایی مدیر عامل شرکت آب منطقه ای به تشریح وضعیت بارش ها در سال آبی جاری پرداخت و گفت : با توجه به آمار تطبیقی سال 1399 و 1400 - 34 درصد کاهش بارندگی نسبت به سال گذشته و 37 درصد نسبت به دوره بلند مدت وجود دارد، شهلائی با اشاره به تاثیر کاهش نزولات آسمانی بر رواناب های استان افزود متاسفانه همین امر شرایط منابع آبی استان را با بحران جدی مواجه نموده است و شایسته است با مدیریت منابع و مصارف و تطبیق منابع موجود با مصارف ضروری ( آب شرب ) نسبت به گذر از این شرایط حاد اقدام شود . مدیر عامل شرکت همچنین به ممنوعیت کشت برنج نیز اشاره نمود و ادامه داد متاسفانه در سال گذشته شاهد کشت غیر متعارف این محصول در سطح استان بودیم که همین امر باعث شد بخش زیادی از آبهای سطحی و منابع زیرزمینی دچار آسیب شوند ، شهلائی با یادآوری این موضوع که کشت برنج خصوصا در شرق استان خسارات زیادی را به آبخوان وارد نموده است افزود : برداشت های بی رویه از منابع آب برای تولید این محصول نه تنها خسارات جبران ناپذیری را به منابع آبی وارد نمود بلکه باعث شد ضمن کاهش  آب ذینفعان و حق آب بران پایین دست اثرات سوء زیست محیطی نیز بوجود آید، ایشان در پایان سخنان خود با بیان این موضوع که از ابتدای سالجاری بر اساس تصمیمات شورای حفاظت استان و همکاری مقام محترم قضائی و نیروی انتظامی بخش قابل توجهی از خزانه برنج قبل از انتقال به مزرعه امحاء گردیده است افزود : باید با توجه به تصویب طرح سازگاری با کم آبی با جدیت بیشتری بدنبال تحقق اهداف این طرح در استان باشیم .

در ادامه این نشست ، مهندس بازوند استاندار، ضمن عرض تسلیت سالگرد رحلت حضرت امام خمینی ( ره ) و قیام خونین 15 خرداد ، گفت : تشکیل ساختار جدید در حوضه های آبریز کشور کار جدید و موفقی خواهد بود که توسط دکتر اردکانیان وزیر نیرو تحقق یافت و شایسته است از ایشان به دلیل انجام این مهم تشکر نمود . مهندس بازوند ضمن تشریح شرایط نامناسب منابع آب در استان بر اساس آمارها به برگزاری جلسات ستاد مدیریت بحران در استان با حضور اعضاء اشاره و افزود : این جلسات با دستور کار خشکسالی در دو بخش شرب و کشاورزی برگزار میگردد و امیدواریم بتوانیم با برنامه ریزی و مشارکت همه دستگاههای مرتبط مشکلات این دو بخش مرتفع شوند. استاندار با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری و نامگذاری سال جدید توسط معظم له ادامه داد : توسعه و اشتغال در استان برای ما بسیار با اهمیت است و باید نگرانی تولید کنندگان در این مسیر رفع شود . ایشان خواستار تجدید نظر در تخصیص های آب در برخی حوضه ها شد و افزود چنانچه این درخواست ها محقق نشوند اشتغالزائی مورد نظر در استان را نخواهیم داشت. مهندس بازوند به طرح بزرگ گرمسیری نیز اشاره داشت و آن را هدیه بزرگ نظام و دولت به مردم منطقه دانست و با بیان این موضوع که این طرح ، دستاوردی بزرگ میباشد و تاریخ و آینده از آن با افتخار یاد خواهد نمود ادامه داد : ادامه این پروژه میتواند بخش خصوصی را وارد میدان کار و فعالیت نماید و همین امر باعث تولید اشتغال و تولید ثروت در این خطه از کشور خواهد شد .

ایشان در پایان سخنان خود به مطالبه استان در خصوص تخصیص اعتبارات مورد لزوم در بخش سردسیری نیز اشاره داشت و افزود با اجرای این پروژه و تحقق آن قریب به دویست هزار هکتار از اراضی دیم منطقه تحت تاثیر این طرح قرار خواهد گرفت و تاثیرات تحقق این طرح توسعه استان را بدنبال خواهد داشت .  

در ادامه این جلسه رجائی ، ریاست حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب کشور مختصرا گزارشی از حوضه ها آبریز تحت مسئولیت خود پرداخت و با اشاره به اهداف وزارت نیرو در تقسیم بندی حوضه های آبریز و دلائل آن افزود : با توجه به تجارب ارزشمند کارشناسان وزارت نیرو و مباحث علمی و برگزاری نشست های تخصصی این امر به مرحله اجراء رسید . رجائی با بیان شرایط نامناسب منابع آبی در کشور ادامه داد : رودخانه های کشور با کاهش شدید آب مواجه میباشند و حتی پاره ای از آنان در حال خشک شدن هستند ، ایشان وضعیت ذخائر آب پشت سدها را به تاسی از این موضوع نامناسب توصیف و افزود : در پاره ای از دشت ها در سطح کشور بدلیل خشکسالی شاهد فرو نشست ها میباشم . رئیس حوضه آبریز کرخه و مرزی غرب کشور ، به مشارکت و تعامل هر چه بیشتر بین بخشی تاکید نمود و با بیان این موضوع که هدف وزارت نیرو  مشارکت همه دستگاههای مرتبط در حوضه آب با هم میباشد ادامه داد : باید در این مسیر از مجموعه ها و تشکلهای مردم نهاد  استفاده نمود و این تشکلها ضروری است وارد میدان عمل شوند . رجائی هدف غائی وزارت نیرو را به هم پیوستگی هر چه بیشتر اجزاء مرتبط در بخش آب دانست و گفت :باید این مشارکت و پیوستگی بصورت معنا دار و به شکل واقعی خود ایجاد شود .

ایشان با توصیف اهداف مورد نظر و عرصه فعالیت حوضه های آبریز  در سطح کشور به بیان انتظارات وزارت نیرو در این مهم پرداخت و گفت : یکپارچگی ، همگرائی و مشارکت ، ورود بخش خصوصی و واگذاری کار و فعالیت به ذینفعان ، خواست و اراده ما میباشد و امیدواریم در این مسیر با همفکری و مشارکت آینده ای ایده آل را به آیندگان اهداء کنیم.

وی در پایان سخنان خود دخالت ذینفعان وذیمدخلان در مدیریت وتخصیص منابع آب یک حوضه را گامی در راستای خروج از انحصار مدیریت منابع آب برشمرد که می تواند با جلب نظر تمامی بهره برداران به پایداری محیط زیست نیز کمک کند ، وی همچنین خواستار توجه بیشتر مدیران به سند آمایش سر زمین در کنار برنامه هایی مانند طرح ملی سازگاری با کم آبی شد و این طرح را راه برون رفت از مشکلات حوضه آب دانست و افزود چشم انداز توسعه کشور به آب مرتبط است و این توسعه منوط به حفظ و صیانت از این مایه ارزشمند و حیاتی است .

 

کد خبر: 2486
  تاریخ خبر : 1400/03/13
  آخرین به‌روزرسانی : 1400/03/13
 مدیر سایت
 5642
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 63
  • بیشترین بازدید همزمان : 570
  • بازدید امروز : 7,780
  • بازدید دیروز : 15,079
  • کل بازدید : 14,177,297
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/06 15:04:22
  • شناسه IP شما : 3.128.198.21

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : بلوار زن - ضلع غربی پالایشگاه نفت
  • کدپستی : 99669 - 67147
  • تلفن : 0833837135 08338374145
  • فاکس : 08338370203
  • پست الکترونیکی : kermanshah[at]kshrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 08338374149