|  رنگ  |  + 0 -  | 
ADA
بستن این پنجره
راهنما

این سایت مطابق با استاندارهای ADA برای نابینایان مناسب‌سازی شده و سازگاری این استاندارد در بخش‌های مختلف لحاظ گردیده است.
بستن این پنجره

مدیرعامل آب منطقه‌ای کرمانشاه:

آب کم نداریم، مصرف درست بلد نیستیم

ایسنا/کرمانشاه مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه گفت: آب کم نداریم، مشکل اصلی آن است که مصرف درست آب را بلد نیستیم. بهرام درویشی با حضور در دفتر ایسنا، با اشاره به وضعیت منابع آبی کرمانشاه، پتانسیل آب های سطح استان را حدود 5.8 میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: بخش عمده‌ای از ظرفیت آب‌های سطحی استان مدیریت شده است. وی با بیان اینکه کرمانشاه در مقوله مهار آب‌ها مورد توجه نظام و وزارت نیرو است، عنوان کرد: هم اکنون نزدیک به یک میلیارد و 350 میلون مترمکعب ظرفیت ذخیره آب پشت سدهای استان ایجاد شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه از وجود 12 سد ساخته شده و یا در دست احداث با پیشرفت فیزیکی حدود 90 درصد در استان یاد کرد و گفت: بجز دو  سد زمکان و شرفشاه، مابقی سدها اگرچه نه به صورت 100 درصد، اما در مدار بهره‌برداری هستند.

وی عنوان کرد: این سدها ظرفیت خوبی در اراضی پایین دستی کشاورزی ایجاد می‌کند و وسعت زیادی از اراضی استان را آبی خواهد کرد.

به گفته درویشی، با احتساب سامانه گرمسیری، بیش از 80 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان کرمانشاه با استفاده از منابع آبی که در اختیار است، آبی می‌شود.

"سد بیستون" از مطالبات استان است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه درباره سدهای در دست مطالعه نیز عنوان کرد: برای مطالعات سدها باید به چند عامل مهم ارزش اقتصادی، منابع اعتباری، تخصیص آب، مسائل اجتماعی و... توجه کرد.

درویشی با بیان اینکه بنا نیست به هر قیمتی سد بسازیم که به لحاظ فنی و اقتصادی توجیه نداشته باشد و کار نیمه کاره بماند، اضافه کرد: البته در استان کرمانشاه چنین سدهایی تا نون نداشتیم و هر سدی که ساخته شده کارشناسی شده بوده است.

وی با اشاره به انجام مطالعات سد بیستون، یادآور شد: سد بیستون از مطالبات جدی استان است که در 15 کیلومتری کرمانشاه و جنب رودخانه گاماسیاب احداث می‌شود و در حال کار کردن بر روی مباحث فنی و توجیه اقتصادی آن هستیم.

به گفته این مسئول، فاز اول مطالعات سد "بابازید" هرسین  نیز به اتمام رسیده است.

دو محدوده مطالعاتی بحرانی داریم

وی در ادامه اشاره‌ای هم به وضعیت محدوده‌های مطالعاتی استان کرمانشاه داشت و تعداد آنها را 23 مورد اعلام کرد و گفت: از این تعداد دو محدوده مطالعاتی حسن آباد-شیان و محدوده کنگاور دارای شرایط بحرانی است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: اگرچه در این مناطق تاکنون فرونشست نداشته ایم اما خطر آن وجود دارد.

به گفته درویشی، اقدامات خوبی در زمینه احیا و تعادل بخشی دشت‌ها در استان کرمانشاه خصوصا برای دشت کنگاور صورت گرفته، اما نیازمند تخصیص اعتبار کافی است.

وی پتانسیل آب زیرزمینی کرمانشاه را نیز 1.4 میلیارد مترمکعب در سال اعلام کرد و افزود: هم اکنون کسری حدود یک تا 1.1 میلیارد مترمکعبی در مخازن آب زیرزمینی داریم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه یکی از دلایل اضافه برداشت از این مخازن را وجود چاه‌های غیرمجاز دانست و اظهار کرد: 17 هزار حلقه چاه در استان داریم که برآورد می‌شود 5400 مورد آنها غیرمجاز باشد.

درویشی با بیان اینکه قرار بود در سال جاری 250 حلقه چاه غیرمجاز در استان مسدود شود، ادامه داد: از ابتدای امسال تاکنون 200 حلقه چاه را مسدود کردیم.

وی همچنین از انسداد 700 حلقه چاه در دو سال گذشته هم یاد کرد که صرفه‌جویی 24 میلیون مترمکعبی آب را به همراه داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه اولویت برخورد با چاه‌های غیرجاز را نیز مربوط به چاه‌های حفر شده در محدوده آبخوان‌ها اعلام کرد.

آبرسانی بلندمدت کرمانشاه 200 میلیارد پول می‌خواهد

درویشی در ادامه به آخرین وضعیت طرح آبرسانی بلندمدت به شهر کرمانشاه از سد گاوشان نیز اشاره کرد و افزود: 80 درصد از کار سازه‌ای تصفیه‌خانه به اتمام رسیده و 40 درصد از خرید تجهیزات را با رویکرد تجهیزات تولید داخل انجام دادیم.

وی تاکید کرد: 72 کیلومتر خط انتقال اصلی نیز اجرا شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه با بیان اینکه در کنار خط انتقال و تصفیه‌خانه نیازمند احداث مخازن و خطوط بین آن نیز هستیم، تصریح کرد: 85 هزار مترمکعب مخزن نیاز داریم که تاکنون 48 هزار مترمکعب آن اجرا شده است و برای خطوط بین مخازن نیز در حال انتخاب پیمانکار هستیم.

درویشی تکمیل این طرح را نیازمند 200 میلیارد تومان اعتبار دانست که امسال فقط 38 میلیارد تومان برای آن داده شده و اضافه کرد: حدود 60 میلیارد تومان تعهد برای پیمانکاران ایجاد شده است.

وی معتقد است، اگر اعتبارات کافی برای این پروژه اختصاص می‌یافت، امکان بهره‌برداری از آن در دهه فجر سال 1399 وجود داشت.

به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان کرمانشاه، علاوه برآبرسانی بلندمدت شهر کرند که پیشرفت خوبی هم دارد برای سایر شهرهای استان از جمله صحنه، گیلانغرب، سنقر، جوانرود و اسلام آبادغرب نیز طرح‌های آبرسانی بلندمدتی در برنامه هست.

وی در ادامه به چند نکته مهم درباره اهمیت حفاظت از آب هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ما در استان کرمانشاه آب کم نداریم، بلکه مشکلات ما به شیوه مصرف درست آب متناسب با پتانسیل‌های آبی و شرایط اقلیمی برمی‌گردد.

درویشی عنوان کرد: برای مثال کرمانشاه ظرفیت آبی برای کشت محصول پرمصرف برنج که چند برابر آب می‌کِشد را ندارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر قیمت آب نیز واقعی نیست و همین امر بر اضافه مصرف آن اثرگذار است.

درویشی معتقد است، اینکه آب همیشه در دسترس است نیز باعث می‌شود قدر آن را ندانیم، اما نباید فراموش کنیم آبی که اکنون در اختیار داریم را باید به نسل‌های بعد نیز منتقل کنیم.

کد خبر: 2230
  تاریخ خبر : 1398/10/11
  آخرین به‌روزرسانی : 1398/10/11
 مدیر سایت
 701
سایتـــ های مرتبطـ

آمار بازدیدکنندگان

  • کاربران آنلاین : 56
  • بیشترین بازدید همزمان : 570
  • بازدید امروز : 3,085
  • بازدید دیروز : 4,771
  • کل بازدید : 14,153,654
  • آخرین به روزرسانی : 1403/02/04 14:41:44
  • شناسه IP شما : 3.15.151.214

راه‌های تماس با ما

  • آدرس : بلوار زن - ضلع غربی پالایشگاه نفت
  • کدپستی : 99669 - 67147
  • تلفن : 0833837135 08338374145
  • فاکس : 08338370203
  • پست الکترونیکی : kermanshah[at]kshrw.ir
  • پیامک :
  • تلفن گویا : 08338374149